به گزارش قدس انلاین حسن محسنیان در نشست گفتمان توسعه شهری که با موضوع نقد و بررسی طرح پیشنهادی تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغهها و نارضایتیها در سالهای اخیر نظامهای حرکت و دسترسی مرکز شهر برای شهروندان و مدیران است که سبب نارضایتی بسیاری بوده است.
وی بیان کرد: این مشکلات در دو حوزه زیرساختی و مدیریتی مطرح است و آنچه در طرحهای تفصیلی تبیین میشود ارائه پیشنهادات در این راستا است. یکی از انتظارات ما از این طرح ارائه پاسخ شفاف ومناسبی برای این قبیل دغدغهمندیها بود. از بزرگترین مشکلات هسته مرکزی و منطقه ثامن موضوع ترافیک و گذر و سطح سرویس نامطلوب پیادهروی، آلودگی صوتی و زیست محیطی و... است که در مسیر تشرف به حرم مطهر با این مشکلات مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه در هسته مرکزی شهر نیازمند تغییر رویکرد در حوزه ترافیکی هستیم، گفت: با توجه به ترافیک سنگین در محورهای منتهی به حرم و کیفیت پایین مسیرهای پیاده روی برای تشرف به حرم از طرح جدید توقع میرود برای این موارد پیشنهادهایی ارائه کند. متاسفانه با وجود جلسات متعدد با مشاور نظرات ما در طرح پذیرفته نشده در حالی که توقع ما کمرنگ شدن حضور خودروهای شخصی در طرح بوده است که انتظار داشتیم حضور خودروی شخصی در محدوده حرم را کمرنگ کنیم.
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: معتقدیم که محیط را باید به یک محیط آرام از لحاظ سکونت، خدمات، زیارت و امنیت سرمایهگذاری ایجاد کنیم لذا باید محیط پیرامون پروژه ها مناسبسازی و حرکت آزادانه خودروهای شخصی محدود شود ضمن اینکه حذف ترددها را در نظر نداریم اما آنچه از نقشههای پیشنهادی واضح است سبب حضور خودروهای شخصی در اطراف حرم میشود.
محسنیان با اشاره به تجربیات سالیان متمادی و سیاستهای اساسی مدیریت شهری عنوان کرد: پیادهمداری در میدان بیت المقدس یک پیشنهاد بوده که این میدان تبدیل به منفی یک شود و ترافیک قبل از میدان به سمت اندرزگو و یا زیرگذر رود که این امر باعث تردد بیشتر خودروهای شخصی خواهد شد که یک گره ترافیکی ایجاد میکند.
وی تصریح کرد: یک بحث دیگر در طرح که مغایر اسناد بالادستی است این است که در چهار محور اصلی منتهی به حرم برخی از عدم عقب نشینیها تثبیت شده که از تعریض آن محورها جلوگیری میشود. این پیادهروهای فعلی در شان زائر نیست و پیادهروها مطلوب نیست در حالی که ما معتقدیم پیادهروهای هسته مرکزی شهر باید انسانمحور شود و در یک محیط آرام افراد تردد کنند.
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: علاوه بر این نیز هسته مرکزی شهر باید برای دوچرخه به عنوان حمل و نقل پاک مورد توجه قرار گیرد که با توجه به پوسته پیشنهادی برخی معابر در طرح امکان ایجاد چنین شرایطی وجود ندارد لذا اصرار و تاکید داریم عرض محورهای اصلی، عرض مصوب یعنی همان 45 متری مد نظر قرار گیرد.
محسنیان اظهار کرد: از ایرادت دیگر این است که با توجه به پیشنهادات ارائه شده باعث شده نظام سلسله مراتب حرکت در محدوده برهم بخورد و نگرانی برای تامین دسترسیها ایجاد کند به عنوان مثال بحث معبر آستانهپرست که نقش جمعکننده و پخشکننده تردد را به محورهای فرعی داشته حذف شده اما در طرح پیشنهادی نظام جایگزینی پیشنهاد نشده و در ایجاد دسترسی به پلاکها ابهام به وجود آورده است.
وی با اشاره به سند بهبود رویکرد ترافیکی پیشنهادی شهرداری افزود: یک دلیل جذابیت چهار محور منتهی به حرم این است که از فرعیها میتوانید دسترسی را به داخل بافت ایجاد کنید که این یک ایراد است ایراد دوم هم معابر کم عرض محدود است که برخی از این معابر فرعی ترافیک فرضی به خود بگیرد که این مورد پسند میریت شهری نیست.
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: از نظر ما امکان تامین دسترسی به داخل بافت باید از مسیر صحیح و منطقی برقرار و دسترسی های غیر مجاز حذف شود از طرفی امتداد زیرگذرهای حرم به شارستان، چهارراه شهدا و ... موجب افزایش آلودگیهای ناشی از تردد خودرو شده و امکان اجرایی ندارد و طرحهای پیشنهادی سبب حمایت و تقویت تردد خودروهای شخصی به بافت میشود .
وی ادامه داد: در برخی محورها،تغییر عرض پیشنهاد شده که تکلیف تمایلات حرکتی پیاده و سواره در آن نامشخص است. علاوه بر این شارستان به کاربران مختلف از پیاده ، سواره و حمل و نقل همگانی و... خدمات میدهد اما در طرح پیشنهادی به حمل و نقل همگانی و مسیرهای بیآر تی هیچ گونه توجهی نشده است.
محسنیان افزود: در طرح پیشنهادی دوربرگردان های ورودی حرم مطهر رضوی حذف و تبدیل به صحن شده و امکان حمل و نقل همگانی مطلوب را از شهروند گرفته است. یک زمانی آستان این بخش را بست که مجدد احیا شد و در اختیار اتوبوس قرار گرفت.
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: در یک طرح پیشنهاد شد پایانه زائر به ایستگاه های زیرگذر منتقل شود که صلاح نیست به دلیل آلودگی هوا اجرایی شود.
وی بیان کرد: در طرح پیشنهادی تعریض معبر برای سهولت عابر پیاده وجود دارد. باید توجه داشت که هسته مرکزی مشهد برای پیاده روی مناسب است اما مسیرهای مناسب پیاده روی در آن وجود ندارد لذا پیشنهاد ما تعریض معابر با هدف تامین امنیت و مسیر ایمن برای عابر پیاده است.
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ساخت و استقرار پارکینگ های طبقاتی در منطقه ثامن جزو پیشنهاد طرح گذشته بوده که شامل پارکینگ یک کاربری و دو کاربردی است و پارکینگ دوکاربری دارای دو عملکرد تامین پارکینگ مالکان و ساکنان از یک سو و تامین پارکینگ مراجعان و مشتریان از دیگر سو است که در طرح فعلی برای مراجعه کنندگان پارکینگ ویژه پیش بینی شده است.
وی عنوان کرد: در واقع ساخت پارکینگ به معنی کارت دعوت مردم با خودروهای شخصی بوده و در نتیجه تغییر رغبت به مد دیگر در ذهنشان خطور نمی کند لذا با کاهش آن موافقیم اما یک دیدگاه دیگری وجود دارد و آن این است که با حذف پارکینگ بگوییم مردم نیایند چرا که مراجعان به سادگی الگوی خود را تغییر نمیدهند و تنها حذف پارکینگ سبب افزایش پارک خطی و بی نظمی ترافیکی می شود . یک پیشنهاد خطرناک دیگری که اتفاق افتاده این است که خودمان آمده ایم و در طرح پیشنهادی حاشیه خیابان شارستان را به نام پارکینگ سند زدهایم که این باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام
نظر شما